Biserici si lacasuri de cult

Biserica Sf. Bartolomeu este cea mai veche cladire a orasului si este cunoscuta si sub denumirea de Biserica celor trei orfane. Conform legendei, ele si-au lasat tot ce aveau bisericii au si fost inmormantate sub altar. Edificiul cu trei nave cu zidurile masive cu contraforti, inconjurat cu zid de aparare a rezistat atat numeroaselor invazii turcesti, si marelui incendiu din 1689, cat si a devastarii trupelor lui Vlad Ţepes (1458) si ale lui Gabriel Bathori (1611) . Inaltat cu un etaj, turnul bisericii a fost reconstruit in 1842, dupa ce s-a prabusit ca urmare a cutremurului din 1822. Altarul bisericii dateaza din 1791, iar o strana veche din 1683. Partea nordica, vestica si sud-vestica a zidului medieval de aparare sunt originale, iar partea estica si unele parti din partea nordica au fost demolate si reconstruite. In interiorul zidului de aparare se afla cimitirul enoriasilor sasi din Bartolomeu. De mai bine de 500 de ani, in ultima duminica inaintea zilei de 24.august (ziua Sf. Bartolomeu) se desfasoara pelerinajului la Hramului Sf. Bartolomeu ca o serbare regionala unde se intalnesc comunitatile sasesti din Ţara Barsei. Slujba festiva este urmata de dansuri si cantece populare germane acompaniate de fanfara. In 2003 in incinta bisericii s-a deschis un muzeu etnografic cu peste 1500 de obiecte, donate de emigranti, care prezinta o gospodarie tipic saseasca cu tesuturi, mobilier, port sasesc, unelte de tamplarie, de brutarie, de camp etc.Programul de vizitare este:marti 9.00-12.00 / miercuri 9.00-12.00 / vineri 9.00-12.00.

Biserica Catolica este unicul monument baroc din oras. Cu sprijinul imparatesei Maria Tereza, a fost construit intre anii 1773 si 1787, dupa planurile arhitectului Lamanch József Károly, pe amplasamentul fostei manastiri dominicane. Altarul principal sculptat in lemn este poleit cu aur, dar si cele sase altare laterale sunt bogat impodobite cu sculpturi si picturi. In sanctuarul bisericii, se pastraza statuile sfintilor Petru si Pavel, Sf. Ana si Sfantul Anton de Padova. Orga dateaza din perioada interbelica, si a fost realizata la Timisoara. Vitraliile sunt din Budapesta facute in perioada 1891-1894. Calea crucii este redata in 14 tablouri, si biserica se mandreste si cu numeroase covoare. Crucea monumentala de la intrare a fost ridicata in anul 1782. In 1840, biserica infiinteaza si un gimnaziu romano-catolic.

Biserica Groaveri – cand ortodocsii au pierdut Biserica Sf. Treime, au construit Biserica Sf. Adormire, iar cimitirul lor era la Groaveri, unde in prima faza s-a construit doar o capela. In 1876 se incepe constructia actualei biserici, dupa modelul bisericii ortodoxe din Viena, dar pana in 1954 biserica a functionat tot ca si capela. Doar in 1954 devine biserica parohiala. In cimitirul ce o inconjoara au fost inmormantati oameni de seama: Andrei Rosianul, autorul versurilor imnului national, protopopul Bartolomeu Baiulescu, lingvistul Sextil Puscariu, pictorul Misu Pop, si multi altii.

Biserica Neagra este monumentul reprezentativ al orasului. Se afla in centrul Brasovului si a fost construit in secolele XIV – XV. Lucrarile incep in 1383 si au la baza un proiect in stil gotic, cu marimi impresionante: 89 m lungime, 38 m latime si 42 m inaltime. In planul initial erau prevazute doua turnuri, dar a fost realizat doar unul, cu o inaltime de 65 m. In 1421 cand lucrarile se apropiau de sfarsit, navalesc turcii producand pagube serioase constructiei.

Dupa trecerea pericolului lucrarile au fost reluate, edificiul fiind terminat si sfintit in 1477, iar turnul in 1514. In 1542 cand orasul a acceptat reforma lui Honterus si sasii au trecut la luteranism, biserica catolica de pana atunci s-a transformat in evanghelica. Pe langa scurta cronica a Transilvaniei pe anii 1143-1571, figura si lunga lista a donatorilor care au facut posibila construirea bisericii (dupa Orban Balazs: Descrierea Ţinutului Secuiesc). Din pacate inscriptiile au disparut in incendiul din 1689, dupa care edificiul devine cunoscut sub numele de “Biserica Neagra”.

Se spune ca pe langa altarul principal ornat cu statui de argint aurit mai erau 22 de altare, toate disparute in marele incendiu. Refacerea ingreunata si de frecventele cutremure a durat aproape 100 de ani si a rezultat un interior cu puternice influente baroce. In perioda interbelica statuile de pe pilastrii corului au fost inlocuite cu copii, originalele fiind si ele expuse in interiorul bisericii. Biserica se mandreste cu cea mai mare si unica orga mecanica Buchholz functionala din sud-estul Europei, avand 3993 de tuburi si 76 de registre, care daruieste momente de neuitat iubitorilor de muzica. Tot aici se poate admira cea mai mare colectie din Europa de covoare anatoliene din secolele XVI – XVIII, fragmente de pictura murala din secolul XV, o cristelnita din 1472 si multe obiecte vechi. Istoricul bisericii si al restaurarilor precum si viata si opera reformatorului Johannes Honterus (1498-1549) este prezentata in cadrul expozitiilor ce se pot vizita in biserica.

Biserica Adormirea Maicii Domnului se afla ascunsa intr-o curte, nu are fatada la strada. Din cauza sistemului religiilor recepte, ortodocsii nu aveau dreptul de a construi edificii de cult in cetate. . Romanii ortodocsii dupa ce au pierdut biserica de pe strada Baritiu prin protopul Bartholomeu Baiulescu au obtinut dreptul de a ridica intr-o curte din Piata Sfatului o biserica parohiala, iar in Groaveri o capela (1876). Pentru adunarea banilor au pornit o subscriptie publica si in anul 1894 au reusit sa inceapa constructia bisericii, din donatiile a 114 familii ortodoxe, care traiau in centru. Dupa doi ani, in 1896 biserica a fost terminata, si este o copie fidela a bisericii grecesti din Viena. La strada se afla casa parohiala sub care printr-un coridor se ajunge la intrarea bisericii de tip sala. Interiorul este frumos ornat, se mandreste cu un iconostaz al scolii brasovene, si cu picturi damiane. Turnul, in stil bizantin, construit deasupra casei parohiale a fost distrus de cutremurul din 1940, si a fost refacut in forma lui initiala in 1972.

Biserica Sf. Ioan – Data construirii bisericii franciscane este incerta. Dupa 1530 ordinul a fost alungat din oras, biserica si manastirea au fost deposedate si transformate in depozit. In urma incendiului din 1689 au ramas doar zidurile. Dupa reparatiile efectuate in 1713 biserica a ajuns la ordinul iezuitilor, dar dupa un nou incendiu au parasit-o si ei. In 1718 dupa efectuarea lucrarilor de restaurare, biserica a ajuns din nou in proprietatea franciscanilor, reantorsi in oras. Pictura de pe altar il reprezinta pe Sf. Ioan botezandu-l pe Iisus in apa Iordanului. Orga a fost construita in 1751, reconstruita in 1939. Aici a slujit P. Csiszér Elek (+1942), care a lucrat la reformarea ordinului, si P. Boros Fortunát (+1953), dus la Jilava in 1951, unde si-a jertfit viata pentru credinta. Post mortem au fost pornite procedurile de beatificare.

Biserica Sfanta Treime – In virtutea sistemului religiilor recepte ortodocsii nu aveau voie sa construiasca biserica in interiorul cetatii. Astfel dupa interventii repetate edilii orasului aproba in 1786 transformarea cladirilor interioare ale unor case sasesti in biserica, dar fara turn, clopot sau toaca. Banii provin de la credinciosii romani si greci precum si de la familia Brancoveanu. Timp de un an serviciul religios s-a desfasurat in doua limbi, greaca si romana, dar din 1789 negustorii greci si-au arogat dreptul asupra bisericii. Dupa 100 de ani de procese romanii au fost nevoiti sa paraseasca biserica, si sa-si construiasca una noua in Piata Sfatului.

In 1942, dupa plecarea grecilor, Biserica Greceasca revine ortodocsilor romani. Interiorul de o rara frumusete este ornat cu picturi realizate in 1859 de Gulimievici, icoane pe panza si lemn din sec. XVII-XVIII, precum si un iconostas din 1855. Aici se afla si o icoana venetiana din 1633 si o evanghelie greceasca ferecata in argint aurit de Samuil May, mesterul lui C.Brancoveanu. Cea mai valoroasa donatie de obiecte de cult si carti a fost oferita de printul Grigore Brancoveanu. In cimitirul bisericii sunt inmormantati membrii ai familiei Brancoveanu, mitropolitul Ungrovlahiei Dosoftei si membrii ai comunitatii grecesti din Brasov.

Biserica Sfantul Martin este unul dintre cele mai vechi monumente ale Brasovului. Regele Sigismund, in 1395 a comandat o slujba aici. Pe una dintre usi este inscris anul 1522, iar pe clopotul bisericii “Magister Andreas de brash, anno 1521″. Dupa unii istorici primii stapani ai manastirii erau franciscanii, care au fost alungati pe masura patrunderii lutheranismului. In presupusa cladire a manastirii, in casa parohiala de acum se pare ca a fost prima locatie a primariei orasului. Este locul unde in 1395 s-a semnat tratatul de alianta intre Mircea cel Batran si Sigismund de Luxemburg. Infatisarea actuala a bisericii dateaza din 1792 cand suprafata a fost dublata. Din acea vreme dateaza si decoratiunile interioare.

Biserica Sf. Nicolae. In anul 1495 s-a inceput constructia bisericii, cu sprijinul domnitorului Ţarii Romanesti, Vlad Calugaru, pe locul unui vechi lacas de cult atestat de documente din anul 1292. Biserica ortodoxa si scoala romaneasca, construita in apropierea ei, au fost un important centru spiritual si cultural pentru romanii din toata Ţara Barsei. Influenta lui se extinde asupra romanilor de pretutindeni, fiindca aici a activat diaconului Coresi care a tiparit primele carti bisericesti in limba romana.

La infrumusetarea si marirea bisericii au contribuit pe parcursul timpului, mai multi voievozi prin donatii sub forma de bani, obiecte din aur si argint, icoane vechi si obiecte preotesti. Chiar si imparateasa Rusiei Elisabeta Petrovna a contribuit la inzestrarea edificiului. Biserica a fost ridicata initial in stil gotic, dar transformarile ulterioare din sec XVIII au rezultat influente baroce. Se pastreaza un valoros ansamblu de pictura murala din secolul XVIII. In cimitirul bisericii sunt ingropate personalitati importante din istoria nationala si locala ca Nicolae Titulescu, dr. Aurel Popovici, preotul Vasile Saftu si altii.

Sinagoga Neologa. In Brasov, dupa aprobarea consiliului local, primele familii de evrei au sosit in 1807 . Numarul lor a crescut in 1890 la 769, iar in 1940 la 6000 de persoane. In timpul razboiului mondial evreii din Brasov au fost in siguranta, nu au fost transportati in lagare, insa au fost batuti, copii lor au fost dati afara din scoala, au fost exclusi din viata economica, iar in 1941 sinagoga a a fost devastata. Cu toate ca la data sosiri lor in Brasov aveau restrictii la locuri de munca si se puteau angaja doar la niste locuri care au fost refuzate de sasi, devenind palarieri, croitori, zugravi sau bijutieri.

Ei au avut un rol important in economia, comertul si cultura orasului. Intelectualii au devenit intreprinzatori, ingineri, industriasi, sau proprietari de ziare….si ce mica este lumea….sotia ministrului de externe israelian Ariel Sharon, este tot din Brasov. Sinagoga neologica cu trei nave a fost construita in anul 1901, in stil spaniol si a fost renovata cu ocazia implinirii a 100 de ani de existenta.

Sinagoga Ortodoxa este lacasul de cult al adeptilor cultului mozaic si a fost construita in 1926. Ea a functionat pana intre cele doua razboaie mondiale, cand a fost distrusa si devastata de legionari. Fatada ei este frumos ornata cu un mozaic de ceramica cu motive de plante, si doi lei. Apariritia leilor in arta decorativa a sinagogilor este o raritate in Romania cu toate ca in cultul mozaic este permisa folosirea figurilor animale. Sinagoga in prezent este dezafectata, dar dupa o consolidare a cladirii s-ar putea folosi in scopuri culturale. Interiorul deocamdata nu se poate vizita.